Strona główna

Programy/Projekty edukacyjne

Projekt "Help me to understand"

Międzynarodowe spotkanie w Ubedzie w Hiszpanii

W dniach 14-19.05.2017 uczniowie Szkoły Podstawowej nr 22 z Oddziałami Integracyjnymi odwiedzili szkołę katolicką Santo Domingo Savio w Ubedzie w Hiszpanii w ramach projektu "Help me to understand" programu Erasmus+ wraz z polskim koordynatorem projektu - panem Adamem Osińskim oraz opiekunem - panią Katarzyną Rutkowską. Nasi uczniowie poznawali kulturę Hiszpanii, współpracowali w międzynarodowych grupach wraz z gośćmi ze Słowacji oraz Grecji, a także uczestniczyli w wielu ciekawych aktywnościach.
Wśród zadań, przed którymi stanęli nasi uczniowie, należy wymienić:
1. Praca w międzynarodowych grupach nad książką „Children of Europe” („Dzieci Europy”).
2. Współpraca w międzynarodowych grupach w grze miejskiej – odczytywanie wskazówek i odszukiwanie poszczególnych punktów w mieście w celu wykonania im zdjęć.
3. Przygotowanie prezentacji na temat znalezionych miejsc z użyciem zrobionych zdjęć.
4. Wzięcie udziału w lekcji matematyki po angielsku.
5. Przygotowanie dziennika podróży i bloga w języku angielskim.
Niezwykle ciekawymi punktami programu były też wycieczka do Alhambry w Granadzie oraz warsztaty garncarstwa.

Po spotkaniu projektowym uczniowie rozwinęli umiejętność swobodniejszego posługiwania się językiem angielskim, komunikowania się w praktycznych sytuacjach życiowych, a także budowania oraz utrzymywania prawidłowych relacji interpersonalnych. Z pewnością nauczyli się też współpracy w grupach międzynarodowych, pracy metodą projektową, a przy tym utrzymywania dobrych kontaktów z członkami zespołu podczas wykonywania zadań.

Z niecierpliwością czekamy już na naszych gości z Hiszpanii, Grecji i Słowacji w październiku br. Album fotograficzny

Międzynarodowe spotkanie w Liptowskim Mikulaszu

W dniach 5-10 lutego grupa uczniów i uczennic naszej szkoły – Helena, Paulina, Dawid, Maks, Adam i Bartek – brała udział w mobilności edukacyjnej na Słowacji. Wyjazd odbył się w ramach realizowanego w naszej szkole projektu Erasmus+ „Help me to understand”. Wszystkie współpracujące kraje spotkały się w pięknym słowackim miasteczku – Liptovski Mikulas.

Na miejsce dotarliśmy już w niedzielę. Wszyscy byli bardzo podekscytowani. Słowacja przywitała nas zimowo, ale słonecznie.

Pierwszego dnia uczniowie wzięli udział w zajęciach integracyjnych, dzięki którym lepiej poznali swoich kolegów i koleżanki. Po lunchu prezentowaliśmy materiały wytworzone podczas spotkań grupy projektowej: plakaty promujące Polskę, ulotkę o Tychach oraz filmik prezentujący naszą szkołę. Po południu cała grupa udała się do parku wodnego Tatralandia, gdzie mieliśmy możliwość zrelaksowania się w ciepłych basenach.

Wtorek rozpoczął się od zajęć komputerowych, podczas których uczniowie pracowali na platformie TwinSpace projektu oraz poznawali tajniki programu Padlet. Po lunchu zostali podzieleni na międzynarodowe grupy i rozpoczęli cykl warsztatów teatralnych. Był to ciężki dzień smiley, który zakończył się ponowną wizytą w Tatralandii. Tym razem dzieciaki miały możliwość spróbowania surfingu.

W środę uczniowie rozpoczęli pracę nad skeczem. Każda grupa miała za zadanie przygotować scenariusz, scenografię, rekwizyty oraz kostiumy. Potem wzięli udział, wraz z nauczycielami, w lekcji przyrody. Po lunchu była kolejna ciekawa wycieczka – tym razem do Demianowskiej Jaskini Wolności. Jest to najczęściej odwiedzana jaskinia na Słowacji. Została odkryta w 1921 roku, a już w roku 1924 częściowo została udostępniona turystom. Ma długość 8126 m, z czego 1800 m jest udostępnione. Skały osadowe wypełniające jaskinię tworzą przepiękną szatę, znajdują się tam jeziorka i ekscentryczne stalaktyty. Można podziwiać skalne wodospady i stalagmity, jeziorka z kryształowo czystą wodą i w przepięknych kolorach. Przez jaskinię przepływa potok Demianowka, który wypływa spod głównego grzebienia Niskich Tatr. Wejście do jaskini znajduje się na wysokości 870 m n.p.m. Po zdobyciu jaskini grupa udała się do Jasnej gdzie mieliśmy uroczy spacer wokół jeziora polodowcowego - Vrbickie Pleso a potem zjeżdżaliśmy na sankach. Dzień zakończył się z hukiem – cała grupa została wtrącona do lochu i oskarżona o współpracę z Janosikiem smiley. Po udowodnieniu swojej niewinności zwiedziliśmy ciekawe Muzeum Janka Krala.

Czwartek był dniem premiery skeczu. Do godziny 13:00 wszystkie grupy w pocie czoła dopinały ostatnie szczegóły. Odbywały się próby generalne, dopracowywano scenografię i kostiumy. Premiera była niezwykle stresująca, ale wszystkie grupy zaprezentowały wspaniałe scenki. Było śmiesznie, strasznie i zaskakująco. Jury i publiczność wybrali najpiękniejsze przedstawienia. Po południu nasza grupa wyruszyła na zwiedzanie centrum miasta i zakup pamiątek.

Piątek upłynął pod znakiem podsumowań i pożegnań. Najpierw w salach komputerowych uczniowie pisali krótkie relacje z pobytu a następnie miało miejsce uroczyste podsumowanie spotkania i pożegnania. Po lunchu wszystkie grupy wyruszyły w drogę powrotną.

Wyjazd ten był dla naszych uczniów okazją do wypróbowania języka angielskiego w praktyce. Nauczył ich również nawiązywania kontaktów i współpracy w grupie. Była to dla nich bardzo cenna lekcja. Wszyscy poznali również kulturę słowacką oraz sposób, w jaki funkcjonuje słowacka szkoła. Album fotograficzny

Szczegóły projektu i postępy można śledzić na stronie internetowej: http://hmtu.weebly.com/

Relacje uczniów

Uczniowie ze Słowacji serdecznie nas przywitali i podarowali nam upominki w postaci koszulki, bidonu i jojo. Dni spędzaliśmy na warsztatach teatralnych, które odbywały się w szkole a popołudnia na wycieczkach. Byliśmy w największym aquaparku Tatralandia oraz w jaskini krasowej. Środa była najfajniejszym dniem – zwiedzaliśmy jaskinię, zjeżdżaliśmy na sankach a później odwiedziliśmy muzeum. Do Tychów wróciliśmy w piątek – bardzo zmęczeni, ale uradowani z tygodniowego, miłego pobytu – Dawid

Wyjazd bardzo mi się podobał smiley - Bartek

Myślę, że ten pobyt był ciekawy i pouczający. Słowacja jest pięknym krajem. Otaczali nas ludzie otwarci i mili. Mogłam nauczyć się nowych słów po angielsku i słowacku. Ważne było dla mnie pokonanie strachu i bariery, która czasem nie pozwala mi się porozumiewać w obcym języku – Helena

Wyjazd bardzo mi się podobał. Zapewniono nam ciekawe atrakcje. Cieszę się, że mogłam poznać dzieci z innych krajów. Wrażenia z pobytu w Liptowskim Mikulaszu na długo pozostaną w mojej pamięci – Paulina